Guzheng informatie

DE GUZHENG is een Chinese citer en wordt ook wel Chinese harp genoemd. Niet te verwarren met de guqin, (een andere Chinese citer maar dan zonder bruggen) De guzheng is de voorloper van de Japanse koto, de Vietnamese đàn tranh, de Koreaanse gayageum en de Mongoolse yatga.
Tekst en Fotografie: Mike Geskus

Hoewel er guzhengs zijn van 15 tot 25 snaren (en er zelfs een bijzondere versie bestaat met meer dan 44 snaren) heeft de moderne guzheng 21 snaren en bruggen. De snaren van guzheng werden vroeger gemaakt van getwiste zijde. Halverwege de 20ste eeuw verruilde de meeste spelers deze door metalen snaren. Dat wil zeggen alleen staaldraad voor de hoge noten en staal met koper omwonden voor de bassnaren. De laatste jaren zijn de meeste stalen snaren tevens omwonden met nylon en is er glasfibers aan toegevoegd.

Bouw van een guzheng

De bouw De Guzheng heeft een grote klankkast die doorgaans van wu tong hout wordt gemaakt (in het Nederlands wel Anna Paulowna hout genaamd). Dit hout heeft de ideale dichtheid. Andere onderdelen voor structurele en decoratieve doeleinden worden van ander hout gemaakt. Afhankelijk van de instrumentbouwer wordt het hout op verschillende manieren gedroogd. Voor de klassieke klank wordt het hout 3 jaar aan de lucht gedroogd voordat het bewerkt wordt. Bij een snellere methode wordt het ofwel in een oven gedroogd waardoor een aangename crispy klank ontstaat en weer andere fabrikanten drogen het hout met een vlam waardoor de celstructuur aan het oppervlak veranderd. Dit heeft tot gevolg heeft dat de klank van zo’n instrument wat dunner en metaalachtiger wordt. Gecombineerd met snaren van gevarieerde dikte heeft de guzheng enorm veel resonanties in zowel de lage als de hoge tonen; een dun timbre was het resultaat van het simpelweg toevoegen van meer snaren bij het instrument, een probleem wat zich voordeed bij de “verbeterde” gayageums van Noord Korea.

Guzheng van nu!

De 21-snarige guzheng is de meest algemeen gebruikte, maar sommige traditionele muzikanten gebruiken nog steeds de 16-snarige, in het bijzonder in de zuidoostelijke provincies van China en in Taiwan. De prachtige versieringen aan het instrument zijn vaak typisch Chinese voorstellingen of Chinese karakters en zijn vaak gemaakt door middel van ingelegde schelpen of hout, houtsnijwerk, beschilderingen of brandschilderingen.

Waar worden guzhengs gemaakt?

Waar worden guzhengs gemaakt? Vandaag de dag zijn er 4 belangrijke plaatsen waar guzhengs gemaakt worden; Xi’an, Shanghai, Yangzhou, en Henan. Elke stad heeft zijn eigen manier van bouwen en dat resulteert in verschillende karakters. Instrumenten uit Xi’an zijn kenmerkend voor hun superbe bas en robuuste volume, een glorieus geluid dat enkel vergeleken kan worden met een grand piano. Shanghai instrumenten zijn wat zoeter en helderder qua klank. Yangzhou kent 3 grote merken die ieder weer verschillende karakters hebben van veelzijdigheid, tot puurheid en klassiek. De instrumenten uit Henan zijn vergelijkbaar met die uit Shanghai alleen zijn ze zachter qua toon.

Guzheng, Een Eeuwenoude Chinese Citer

Guzheng
Guzheng

De Geschiedenis In de naam Gu-Zheng betekent: “Gu” eeuwen oud. Het voorgeslacht van de guzheng voert namelijk terug naar twee andere Chinese tokkelinstrumenten van ruim 2500 jaar geleden namelijk de Se en guqin. De Guzheng is vooral populair geworden tijdens de Qin dynastie (220 v.Chr.). Door de eeuwen heen heeft het aantal snaren op guzheng heeft altijd geschommeld, van slechts 6 tot wel 23 snaren tijdens de Tang dynastie. Het vroegste beschrijvingen van de guzheng in Shi Ji wordt toegeschreven aan de historicus Sima Qian in 91 v.Chr.

guzheng
guzheng

Tot 1961, had de gewone guzheng 16 snaren, hoewel halverwege de twintigste eeuw de 18 snaren guzheng ook in gebruik was. Xu Zhengao introduceerde samen met Wang Xunzhi in 1961 na twee jaar van onderzoek en ontwikkeling de eerste 21 snaren guzheng. In 1961, vonden zij ook de „S-vormige“ linkersnaar kam uit, die snel door alle guzhengmakers werd overgenomen en tot vandaag de dag nog wordt gebruikt, of in de vorm
van de letter „S“, „C“, enz. Deze kromming draagt bij aan een groter gemak bij het stemmen van de snaren. De toonhoogte van een bepaalde snaar wordt onder andere bepaald door de spanning in die snaar en de positie van de brug. Hierdoor zijn met dit instrument alle toonladers mogelijk maar over het algemeen wordt de guzheng gestemd in de pentatonische toonladder. De 16-snarige guzheng heeft een bereik van drie complete octaven, terwijl de 21snarige guzheng een bereik van vier octaven heeft. Er zijn vele technieken voor het bespelen van guzheng; allereerst het oorspronkelijke tokkelen (alleen met rechts de melodie of met beide handen) Of waarbij de met rechts gespeelde tonen met de linker hand worden voorzien van vibrato of pitch bending, hiervoor wordt het linkergedeelte van het instrument gebruikt. Deze technieken om guzheng te spelen kunnen tot geluidseffecten leiden die het gevoel van een waterval, donder, paardenhoeven, en zelfs het platteland kunnen oproepen. Over het algemeen wordt het instrument bespeeld met plectrum’s die aan de vingertoppen worden geplakt met tape. De oude plectrum’s werden gemaakt van ivoor en later ook van schildpadschild. Tegenwoordig zijn er ook veel kunststof soorten in gebruik.
Meestal vier aan elke hand waarbij de pink wordt overgeslagen. In traditionelere speelwijze, worden de
plectrums alleen rechts gebruikt, terwijl bij moderne speelwijze een veel westerse manier van spelen met twee handen worden gebruikt. Rechts de melodie ondersteund door bas noten met links.

The zither girls

The Zither Girls. Voor vele een lang gekoesterde wens om te leren spelen op dit fantastische instrument kwam uit toen de Chinese Guzheng grootmeesteres Luo Lei 4 jaar lang aan het Utrechtse conservatorium les ging geven in haar vrije tijd. Aangezien er in Nederland geen examens worden afgenomen voor dit instrument hebben de meeste leerlingen in China examens afgelegd aan het Conservatorium van de provincie Sichuan in Chengdu en het Chinese Nationale examen. Daarvoor werd een aantal weken in China gestudeerd en master classes gevolgd alvorens zij konden slagen op het hoogste niveau (10).
Terug in Nederland spelen ze regelmatig samen onder de naam “The Zither Girls” onder andere bij gelegenheden zoals de Chinese Nieuwjaar viering in het Haagse stadhuis of tijdens het Rotterdam Chinees Cultuurfestival. Ook hebben ze een aantal keer in het Utrechtse Conservatorium lunch concerten gespeelt. Zo wensen ze dat Nederland ook in aanraking komt met dit prachtige instrument☺

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*